Només de pensar-ho et dóna pànic.

Què passarà els primers dies?

Tindré una ansietat insuportable, engreixaré 20 quilos, discutiré amb tot el meu entorn i totes les meves activitats diàries deixaran de tenir sentit perquè ja no hi haurà un cigarret que les acompanyi.

L’ansietat dels primers dies

En efecte, no és fàcil, i per descomptat que en ocasions deixar de fumar és dur i et costarà.

La síndrome d’abstinència és el responsable de la major part de les recaigudes. Aquest s’inicia a les poques hores després de deixar de fumar, aconsegueix el seu punt màxim als 2-3 dies i sol durar unes quatre setmanes.

Quan exposes al teu cos i ment a una situació de deixar de fumar tabac (a les substàncies del qual has estat addicte en major o menor mesura), la reacció habitual sol arribar en forma d’ansietat.

I els seus símptomes més comuns:

  • Irritabilitat
  • Mal humor
  • Angoixa
  • Nervis
  • Alteració de la son
  • Malestar físic

Quant dura generalment

La nicotina genera estímuls molt ràpids per al teu cervell, que produeixen sensacions plaents principalment als pocs segons d’inhalar el fum.

De la mateixa manera, les ganes més intenses de fumar que et sorgeixin aquests primers dies, no haurien de durar molt més que aquests pocs segons o minuts.

A més, pensa que aquests episodis aniran sent menys intensos i es faran més suportables a mesura que vagin passant les setmanes.

El malestar general produït en deixar de fumar sol disminuir considerablement a partir de la segona setmana d’haver-ho deixat.

Alguns bons aliats

Els següents consells poden resultar més o menys efectius per reduir l’ansietat al moment que apareix, depenent de cada persona.

En tractar-se d’activitats saludables, el recomanable és que no pensis en elles com a simples conductes reactives para quan esclati l’ansietat aquests primers dies.

En definitiva, si converteixes aquestes conductes en hàbits, no solament t’ajudaran a suportar aquests primers dies després de deixar de fumar, si no que perllongaràs els seus beneficis a molts altres àmbits de la teva vida.

1- Respiracions

Resulten especialment efectives al moment que sorgeix l’ansietat.

Reconeix aquests moments i pren-te uns minuts per realitzar uns exercicis ràpids però simples, com per exemple les respiracions diafragmàtiques.

A més no necessites més elements que el teu cos per realitzar-los, amb el que és una eina que pugues ser-te útil en la tranquil·litat del saló de la teva casa, o en el bany de la teva oficina després d’una *estresante reunió després de la qual et vingui de gust fumar-te un cigarret.

2- Esport

Se segueixen investigant els beneficis que l’esport té sobre el nostre estat mental i el perquè d’aquests beneficis.

En tot cas, l’activitat física sembla generar estímuls plaents al nostre cervell.

Et sona un altre hàbit que genera estímuls al teu cervell, i que estàs tractant de deixar?

Creus que pot haver-hi un millor substitut del tabac que l’esport?

3- Alimentació saludable

Siguem honestos, el risc d’engreixar al deixar de fumar existeix.

Hi ha estudis que afirmen que el primer any després de deixar de fumar poden engreixar-se fins a 9 kg, mentre que uns altres més esperançadors parlen que són quilos que es perden igual de ràpid que es guanyen.

En tot cas, i per evitar substituir un mal hàbit per una alimentació inadequada, comença a cuidar la teva dieta uns dies abans de deixar de fumar, acostumant-te per exemple, a menjar fruita entre hores.

Altres consells pràctics

Tingues present l’objectiu final (deixar de fumar) però planteja’t petites fites que et reconforten, i que fins i tot puguis auto gratificar amb premis. Per exemple:

Si aguanto tota la setmana sense fumar, el divendres vaig al cinema i veig aquesta pel·lícula que tant em ve de gust.

Si ets dels quals fuma segons t’aixeques juntament amb el cafè, els primers dies substitueix aquest cafè per un te o un suc, per trencar l’associació que puguis fer del propi cafè amb el cigarret.

Si fumes especialment quan salis amb amics, els primers dies planeja activitats diferents, com per exemple fer exercici o anar al cinema.

Ja ho he intentat 1000 vegades, crec que no tinc suficient força de voluntat o vull donar a la diana a la primera

Com hi ha més tipus de persones que marques de tabac, pot ser que siguis un d’aquests als quals els consells anteriors no li han funcionat sistemàticament les desenes de vegades que ha intentat deixar de fumar.

Afortunadament, existeixen mètodes individualitzats per deixar de fumar, podent combinar tractament farmacològic complementat amb intervencions psicològiques.

Els nombres no menteixen, aquests tractaments han augmentat les probabilitats d’èxit en el cessament de consum de tabac.

TRACTAMENTS SUBSTITUTIUS EXISTENTS

És aconsellable una teràpia substitutiva de la nicotina a tots els fumadors que superin els 10 cigarrets/dia.

Aquestes teràpies poden recolzar-se en els següents mitjans:

  • Xiclets de nicotina: la masticació del xiclet produeix l’alliberament de la nicotina en la boca. Aquests cal mastegar-los fins que se sent una forta picor en la boca, en aquest moment cal deixar de mastegar i col·locar-ho en les genives fins que disminueixi el sabor, llavors es repeteix l’operació.
  • Comprimits per xuclar: el mecanisme d’absorció de la nicotina és el mateix que el del xiclet.
  • Pegats de nicotina. Es tracta d’una tira adhesiva carregada de nicotina que és absorbida per la pell de forma lenta i sostinguda.
  • Comprimits de Vareniclina (Champix), es comença el tractament una setmana abans per prescripció facultativa. El tractament és de tres a sis mesos.

A més d’això, pots aconseguir tolerar les alteracions psicològiques generades en deixar de fumar amb l’ajuda d’un professional especialitzat.

Vols que aquesta vegada sigui la definitiva?

Demana cita