Et despertes el diumenge al migdia i solament tens ganes de donar-li un cop de puny a la paret perquè la teva promesa de no consumir se’n va anar al trast la nit anterior.

Una situació i dos elements; addicció i culpa.

Parella de fet, primeres germanes o amigues de l’ànima. Considera-les com vulguis, però tan sol queda’t amb la idea que quan vegis a una, possiblement a prop apareixerà l’altra.

No és d’estranyar que hàgim esmentat la culpa en diversos articles a l’hora de reflexionar sobre les addicions. (3 reflexions que t’ajudarán a enfrontar-te a la teva addicció).

No obstant això, tractant-se d’un dels estats d’ànim negatius que més t’ataca en la recuperació d’una addicció, aquest tema mereix un article a part.

A qui assenyales amb el dit?

Generalment et culpes a tu mateix.

Es tracta de la versió “estàndard” del sentiment de culpa, que implica experimentar un sentiment negatiu cap a tu mateix, perquè en el fons consideres que el fet de consumir t’està allunyant de la persona que “hauries de ser”.

Es pot materialitzar en expressions com les següents:

  • Mira el que he fet
  • No valc per res
  • Sempre la cago

Addicionalment, també pots culpar a tercers del que t’ocorre, del que has fet o del que ets:

  • La culpa és de X, I o Z
  • Si no fos per…
  • No em deixen una altra alternativa

Sigui el cas que sigui, la culpa no és una bona aliada en el teu camí, i el millor que pots fer és reconèixer-la i deixar-la anar en algun moment.

Agafa paper i bolígraf que ens posem pràctics…

7 consells que t’ajudaran superar el sentiment de culpa

1- Accepta que la teva addicció és una malaltia

Oblida’t que l’addicció és la conseqüència d’una simple mala elecció que una persona pren alguna vegada en la vida, que es tracta que algunes persones són febles i altres fortes, o que és una època en la qual un està més extralimitat, però que pot acabar quan vulgui.

Si ets addicte a una substància tens una malaltia, que sofreixen molts milions de persones al món, però que amb el tractament adequat pot superar-se.

Al més aviat possible integris aquest pensament, més a prop estaràs d’aquesta vida millor que desitges.

2- Ser responsable

En les teràpies sempre es parla de responsabilitat i aquesta consisteix a analitzar els components que t’han portat a sentir-te culpable.

Sentir-te culpable únicament per com has actuat?

Si ho penses un moment segur que hi ha molts més elements que han alimentat aquest sentiment.

No es tracta de justificar-te, de buscar excuses per haver fet el que has fet. Es tracta més aviat de recapacitar a la recerca d’explicacions que et facin tenir una altra versió dels fets, assumint allò que vas fer i les seves consegüents equivocacions.

En tot cas no neguis l’ocorregut o ho deixis per a un altre moment, o es convertirà en una llosa que t’impedirà avançar.

També hauràs de responsabilitzar-te del teu tractament, de canviar d’hàbits (link post hàbits) i d’aprendre noves conductes que no et condueixin al consum.

3- Deixa de viure en el

Passat Com a conseqüència del punt anterior, la reflexió et conduirà inevitablement al passat en molts moments.

Aquest passat està carregat de decisions equivocades i conseqüències nefastes, per això precisament vols superar-ho.

No obstant això, si et mantens tornant al passat una vegada i una altra, queixant-te del que has fet, autocompadissen-te i victimitzant-te, tornar la vista al present et resultarà un sacrifici, i veuràs el procés de deixar una addicció com una barrera insalvable.

[Tweet “Si t’estanques pensant en el passat, corres el risc d’actuar com ho feies en el passat. “]

Recordes el que feies quan havies d’enfrontar qualsevol dificultat?

Definitivament, no és això el que vols.

4- desterra la culpa “tòxica”

A vegades, estaràs caminant per la senda correcta, portaràs temps de rehabilitació i fins i tot hauràs pogut passar pel procés d’haver-te disculpat amb aquelles persones que vas poder danyar, i malgrat això seguiràs sentint un pes que et bloqueja i genera ansietat.

El sentiment de culpa segueix aquí en forma de sofriment improductiu que no et permet avançar.

D’aquesta culpa “tòxica” poc podràs aprendre, i hauràs de desterrar-la del teu costat perquè puguis seguir creixent.

Com?

El recurs que utilitza un terapeuta habitualment és el d’establir una pautes que aconsegueixin transformar el sentiment de culpa en el de responsabilitat, que s’esmentava en el punt 2.

5- Aprèn dels teus errors

Diuen que dels errors s’aprèn molt, però això solament ocorre si recapacites sobre allò en el que t’has equivocat, analitzes perquè ha ocorregut i treus conclusions de tot això.

Després d’haver-hi recapacitat sobre l’exposat en els punts anteriors, preguntat:

Que he après de la meva addicció?
Com he actuat?
Hauria actuat de la mateixa forma si no hagués consumit?

En resum:

1- Analitza les teves conductes anteriors
2- Reconeix les errades que vas cometre
3- Aprèn d’aquestes errades
4- Identifica les accions que has de prendre perquè no tornin a ocórrer aquestes errades

6- Acceptat tal com ets

Acceptat tal com ets ara, sense consum i responsable absolut dels teus actes.

Això t’ajudarà també a acceptar als altres i empatitzar amb ells. Progressivament aniràs deixant enrere aquest sentiment de culpa que no et porta més que al sofriment innecessari, que addicionalment impedeix una correcta recuperació.

7- Demana ajuda

Sentir-se culpable és alguna cosa que ocorre a moltes persones en diferents circumstàncies de la vida.

La reacció d’aquells amb els quals comparteixis els teus sentiments serà molt menys dramàtica del que pots esperar, especialment si comparteixes aquests sentiments en teràpies.

En resum, treballa per transformar el teu sentiment de culpa i estaràs transformant-te a tu mateix, i destruint un dels murs que s’interposen entre la persona que ets.

Escriu-nos, podem ajudarte.