Potser vas abaixar la guàrdia una nit en la qual no havies de sortir, o va ser l’esclat d’una època d’insuportable estrès.

Potser en algun moment va retrunyir en el teu cap la frase; per una vegada no passa res, i no vas saber entendre que en realitat volia dir; estàs a punt de perdre una batalla.

La conseqüència es resumeix en una paraula carregada de penediment, por, dolor, tristesa i culpa… RECAIGUDA.

Pot ser una situació que has viscut alguna vegada, fins i tot vàries. També pot ser un simple pensament que t’estarrufa els pèls quan apareix.

En qualsevol dels casos, la teva lluita ha de continuar.

Recorda tot allò al que vas renunciar i et va fer entendre que tènies que canviar de vida, recorda lo difícil que van ser els primers passos i tot l’aconseguit fins al moment.

Aixeca la vista viatger, i reprèn el camí que coneixes. Potser ara dubtes sobri a on et porta, però saps que és el que has de recórrer.

A la teva motxilla hi haurà coses del passat que no has de carregar, i altres noves a les quals hauràs de fer lloc, com per exemple a les següents claus:

Les 5 claus per prevenir les recaigudes

1- El primer any és crític

Escoltem habitualment la frase; tot inici és complicat.

Si aquesta frase és aplicable a quan canvies de treball, comences a estudiar o t’apuntes al gimnàs, imagina que cert és quan es refereix al moment en el qual deixes de consumir una substància (deixar de fumar) a la qual pots portar enganxat anys.

Quan deixes de consumir aquesta substància, el més important per a tu és l’abstinència, i no et faltaran motius per pensar així.

Per això durant aquests primers mesos, la clau de qualsevol tractament d’addicció implica ensenyar tot tipus d’eines i tècniques amb les quals aconsegueixis els recursos per aconseguir el teu gran objectiu; 0 recaigudes.

Tant els terapeutes durant les teràpies individuals i grupals, com les persones en tractament més veteranes, focalitzen els seus esforços a aportar eines que puguin ajudar a l’addicte en tractament recent a abordar les dificultats del dia a dia:

Alguns dels consells que sorgeixen de forma més recurrents són:

  • No anar a bars
  • No acudir a restaurants
  • No assistir a festes familiars
  • Deixar de costat als amics de consum
  • …i com no; tenir una rutina

2- La importància d’establir una rutina

Ser un addicte suposa tenir moltes conductes, simples comportaments diaris, que et poden fer recaure en el consum de substàncies de nou.

Un altre fenomen que pot ocórrer és substituir el consum per una altra addicció.

Per exemple, l’avorriment podria portar-te a començar a jugar amb el mòbil o als videojocs. Sense donar-te massa compte, podries acabar hores i hores davant d’aquests dispositius, i el que hauries fet seria substituir una addicció per una altra.

Això ocorreria precisament per la falta d’una rutina que estableixi un temps prefixat per a cada activitat, que en aquest cas suposés deixar el mòbil o la consola transcorregut aquest temps.

La rutina marca una hora concreta per a cadascuna de les teves activitats diàries, i encara que ara mateix et pugui estar sonant molt avorrida, t’asseguro que aviat es convertirà en la teva principal aliada.

Les persones que fa temps que estàn en tractament de forma reeixida coneixen perfectament les bondats de fixar-se una rutina, i en les teràpies es repeteixen comentaris com aquest:

“A mi el que em va salvar va ser fer el programa sense saltar-me ni una tasca”.

Potser en algun moment t’has plantejat que tu només pots deixar de consumir, fent el que vols i quan vols, ja que al cap i a la fi ningú t’ha manat mai, i per què ha de ser diferent en aquest cas.

Doncs bé, millor que sàpigues al més aviat possible que això és un simple engany del teu cap, i que aquests pensaments només et portaran a sofrir més. El camí passa per “rendir-te” i marcar-te un horari per a totes les teves activitats, i per descomptat, complir-ho.

En resum, marcar-se una rutina i complir-la és l’inici de la fi del problema.

3- Programar activitats fetes a mida

Rutina sona a…rutina, per descomptat. Sona a avorriment i monotonia, a “tot el mateix” o a “més del mateix”

De fet, el significat de la mateixa paraula convida a pensar d’aquesta forma:

Costum o hàbit adquirit de fer les coses per mera pràctica i de manera més o menys automàtica.

No obstant això, si atenem a la seva etimologia la cosa es posa més interessant. “Rutina” té com arrel la paraula del Llatí “Rupta” (ruta), el significat de la qual és:

Camí o adreça que es pren per a un propòsit.

Aquí tens tot el que necessites, el teu camí, la teva adreça i el teu propòsit. I és que la clau està en què la rutina serà teva, i per això serà feta a mida, i per aquest motiu hi ha marge perquè no tingui per què ser avorrida o monòtona.

Les activitats programades en la teva rutina han de tenir en compte els teus horaris i no ha de costar-te massa complir-les.

Com en el dia a dia de qualsevol, hauràs d’incloure activitats quotidianes, que ajudaran a tenir la teva vida en ordre, com les tasques domèstiques o fer una mica d’esport.

Però el millor és que serà un bon moment per introduir en la teva vida aquelles activitats que sempre has volgut realitzar, però que el consum no et permetia si més no plantejar-te.

Fins i tot tindràs temps per fer alguna cosa que fins ara pot ser que t’hagi resultat impossible; dedicar un temps per estar amb tu mateix.

Ara la rutina sona més desitjable, veritat?

4- Activitats terapèutiques i no terapèutica

Posem-nos pràctics, ja que a hores d’ara possiblement t’estaràs preguntat:

Com se quines activitats puc i no puc fer?

Existeixen certes activitats, que per les seves característiques poden considerar-se “terapèutiques”, entre elles:

  • Escriure
  • Llegir
  • Fer puzles
  • Pintar
  • Meditar
  • Visitar museus i/o exposicions
  • Passatemps (autodefinits, sopes de lletres, sudokus, etc.)
  • Punt de creu
  • Ordenar els teus espais
  • Anar amb bicicleta
  • Natació

Perfectament podries fer-te una llista bastant més extensa amb activitats d’aquest tipus, així que, endavant!

Sempre personalitzant les activitats a cadascun, pots considerar les anteriors les teves grans aliades, aquelles que hauran d’aparèixer habitualment en la teva rutina.

Vegem ara quina és l’altra cara de la moneda, aquelles activitats que poden considerar-se com “no terapèutiques”:

  • Estar al sofà en excés
  • Jugar massa a les consoles
  • Sortir a la nit
  • Pornografia
  • Buscar parella o relacions íntimes
  • Jocs d’atzar
  • Xarxes socials en excés
  • No complir amb l’horari establert al programa

5- Un professional és qui millor pot ajudar-te

Potser saps perfectament el que és una recaiguda, o potser no et planteges si més no deixar-ho perquè et dóna pànic pensar en elles i no et veus amb força.

Perceps que el camí implica canviar de vida, però ara mateix solament veus una muntanya davant teu.

Aquest canvi de vida passa inevitablement per establir una rutina en la teva vida que estigui específicament adaptada a les teves particularitats.

La persona més adequada per analitzar el teu cas, dissenyar la rutina efectiva i ensenyar-te a posar-la en pràctica, és precisament aquella que té experiència en això, és a dir, un professional.

Sincerament, si ja estàs en el procés de deixar una addicció, o simplement t’ho estàs plantejant, saps de sobres que tindràs bastant treball en altres qüestions, és el moment de deixar-te ajudar.

Vols deixar de torturar-te amb pensaments de culpa?

Vols que aquesta sigui veritablement l’última vegada?

Una vida sense addiccions és perfectament possible i nosaltres podem ajudar-te a aconseguir-la.

Escriu-nos, podem ajudarte.